Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2015

Ένα ακόμα σκαλί

 Σύνθετες λέξεις με το δι(σ)- και το δυσ-

Δεν πρέπει να μπερδεύουμε τις λέξεις που είναι σύνθετες με το δι(σ)- και το δυσ- .


Με δι(σ)- γράφονται τα σύνθετα του δύο.
π.χ. δισύλλαβη λέξη ( είναι οι λέξη με δύο συλλαβές)
δίκλινο δωμάτιο (είναι το δωμάτιο με δύο κλίνες = κρεβάτια)
 

Το δυσ-, ως πρώτο συνθετικό σε μια σύνθετη λέξη, δηλώνει κάποια δυσκολία ή το κακό αποτέλεσμα.
π.χ. δυσκίνητος (αυτός που κινείται δύσκολα)
δύσμοιρος ( έχει κακή μοίρα)


Εργασίες


1.  Στις παρακάτω προτάσεις συμπλήρωσε το κενό με τη λέξη που ταιριάζει.
● Ο κυρ Νίκος έγινε …………………………………….., επειδή κέρδισε το τζόκερ.
    α. δισεκατομμυριούχος              β. δυσεκατομμυριούχος
● Η κυρία Σοφία απέκτησε το πρώτο της …………………………….., όταν ήταν 60 ετών.
    α. δισέγγονο                            β. δυσέγγονο
● Η λέξη «κοντά» είναι …………………………………… .
    α. δισύλλαβη                           β. δυσύλλαβη
● Η αίθουσά μας έχει μερικές φορές μια ……………………………….. μυρωδιά.
    α. δισάρεστη                           β. δυσάρεστη
● Αχ, ……………………………….. μου! Τι θα κάνω τώρα;
    α. διστυχία                              β. δυστυχία
2. Βάλε ι ή υ στις παρακάτω λέξεις.(Βάλε τόνο όπου χρειάζεται)
● δ….σεύρετος                   ●δ….ώροφο                      ● δ….κοπο
● δ….δυμος                        ● δ….κλινο                       ● δ….σνόητος
● δ….στιχο                         ● δ….κυκλο                      ● δ….σλεξία\
● δ….σέλιδος                      ● δ….μετρος                     ● δ….στύχημα
3. Σχημάτισε σύνθετες λέξεις γράφοντας πώς λέγεται:
αυτός που έχει δύο πρόσωπα " διπρόσωπος
αυτός που δεν κινείται εύκολα " ………………………………………………
το παιδί που μιλάει δύο γλώσσες " ………………………………………….
το σπίτι που έχει δύο ορόφους " ……………………………………………..
το παράθυρο που έχει δύο φύλλα " ………………………………………………………
αυτός που δεν είναι ευχάριστος " …………………………………………..
αυτός που δεν έχει τις σωστές αναλογίες " …………………………………………
το έτος που έχει 366 ημέρες " …………………………………………………
4. Χρησιμοποίησε τις κατάλληλες λέξεις από την παρένθεση με πρώτο συνθετικό δισ- ή δυσ- και συμπλήρωσε τις προτάσεις.
(διώροφος, διψήφιος, δίωρος, δίστιχο, δισέλιδος, δυσλειτουργία, δυσανάγνωστος, δυσαρέσκεια, δύσβατος, δυσδιάκριτος, δυσεύρετος, δυσοίωνος, δυσοσμία)
·      Τα γράμματα του γιατρού ήταν ……………………………………………….. γι’ αυτό δεν μπόρεσα να διαβάσω τις οδηγίες.
·      Οι επιβάτες εξέφρασαν τη ………………………………………………….τους για την καθυστέρηση του λεωφορείου.
·      Να διαβάσετε στο …………………………………………….. του βιβλίου σας τα …………………………………………. που είναι υπογραμμισμένα.
·      Εξαιτίας της χωματερής η ……………………………………………… στην περιοχή ήταν μεγάλη.
·      Η πινακίδα ήταν σχεδόν κατεστραμμένη, γι’ αυτό και ο ……………………………………… αριθμός δίπλα στο όνομα της οδού ήταν …………………………………………………
·      Στη μέση περίπου της διαδρομής υπάρχει ένα …………………………………….. μονοπάτι που χρειάζεται …………………………………………. περπάτημα.
·      Στο κέντρο των μεγαλουπόλεων τα …………………………………………. κτίρια είναι …………………………………………………
·      Η …………………………………………………….. των βασικών οργάνων του ασθενούς ήταν …………………………………………………. για το μέλλον της υγείας του.
5. Συμπλήρωσε στα κενά των λέξεων   δι(σ) ή δυσ
Ø  Το ποίημα που διαβάσαμε σήμερα ήταν   ……..τιχο.
Ø  Το ελάφι, στιςμέρες μας, είναι   ……..εύρετο ζώο.
Ø  Ο λογαρισμός του ΟΤΕ έρχεται κάθε  …μηνο.
Ø  Στην τάξη μας έχουμε ένα  ….γλωσσο μαθητή. Μιλά ιταλικά και ελληνικά.
Ø  Ο Θωμάς, ο μαθητής του Χριστού, ήταν  …..πιστος.
Ø  Ο κροκόδειλος στη στεριά είναι  ……κίνητο ζώο.
Ø  Στο δωμάτιό μου έχω μια  ….μετρη ντουλάπα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου