Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015

Η παρομοίωση

 
Ο Θανάσης είναι ψηλός σαν κυπαρίσσι.
Ο Θανάσης είναι ψηλός όπως το κυπαρίσσι.
Ο Θανάσης είναι ψηλός λες και είναι κυπαρίσσι.

Όταν μιλάμε και όταν γράφουμε, συχνά χρησιμοποιούμε παρομοιώσεις. Με τις
παρομοιώσεις συνδέουμε δύο πράγματα (πρόσωπα ή ζώα) που έχουν την ίδια ιδιότητα ή που εμείς αποδίδουμε ένα κοινό χαρακτηριστικό σε πολύ μεγάλο βαθμό. Για να φτιάξουμε μια παρομοίωση, χρησιμοποιούμε τις λέξεις σαν, όπως, λες και, όμοιος με, μοιάζει με κ.ά

Τις παρομοιώσεις χρησιμοποιούν συνήθως οι ποιητές για να δημιουργήσουν ζωντανές εικόνες στο μυαλό των αναγνωστών.


Το σαν δεν το χρησιμοποιούμε μόνο στις παρομοιώσεις αλλά και σε χρονικές προτάσεις. Γι’ αυτό πρέπει να προσέχουμε το νόημα της πρότασης. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις η λέξη σαν έχει την έννοια της λέξης όταν.
π.χ. Πήγαινε να ψωνίσεις και, σαν έρθεις, θα τα πούμε.
Τρόμαξα σαν σε είδα έτσι.
Και στις δύο προτάσεις η λέξη σαν μπορεί να αντικατασταθεί με
τη λέξη όταν. Σε αυτή την περίπτωση δεν έχουμε παρομοίωση. 



Ασκήσεις

1. Να αντιστοιχίσεις σωστά τις παρακάτω φράσεις για να σχηματίσεις παρομοιώσεις.

             πονηρή                      σαν αρνάκι
             ήρεμο                        σαν ξυράφι
             απαλό                       σαν μέλι
            φαρμακερή               σαν αλεπού
            κοφτερό                    σαν οχιά
                        γλυκιά                      σαν μετάξι


2. Να φτιάξεις παρομοιώσεις με καθένα από τα ζευγάρια των προτάσεων.

α) Η Ιωάννα κολυμπάει . Το δελφίνι κολυμπάει.

……………………………………………………………………………………………

β) Ο μαθητής τρέμει από το φόβο του. Το ψάρι τρέμει έξω από το νερό.

……………………………………………………………………………………………

γ) Το μωρό περπατάει ανάποδα. Ο κάβουρας περπατάει ανάποδα.

……………………………………………………………………………………………

δ) Ο Μιχάλης είναι γερός. Ο ταύρος είναι γερός.

……………………………………………………………………………………………


3. Να σημειώσεις Π όπου στις παρακάτω φράσεις υπάρχει παρομοίωση.

α) Κάνει σαν θηρίο μέσα στο κλουβί. (……)
β) Έδωσε κι αυτός τις ευχές του σαν ήρθε η σειρά του. (……)
γ) Σκαρφαλώνει στο βουνό σαν αγριοκάτσικο. (……)
δ) Σαν τι θέλει ο αστυνομικός; (……)
ε) Κάνει πάντα το σταυρό της σαν μπαίνει στην εκκλησία. (……)




Ρήματα β΄συζυγίας

 

Ασκήσεις

1. Να βάλεις τα ρήματα των παρενθέσεων στο σωστό πρόσωπο του ενεστώτα και του παρατατικού.

α) Το παιδί (χαιρετώ) …………………………………./ …………………………….. συνέχεια.
β) Οι χωριανοί (τιμώ) …………………………………./…………………………….. τον πρόεδρό τους.
γ) Εσύ δεν (τολμώ) …………………………………./…………………………….. να το κάνεις αυτό.
δ) Εμείς (κολυμπώ) …………………………………./…………………………….. σε μια ερημική παραλία.
ε) Ο Αντώνης (νικώ) …………………………………./…………………………….. πάντα τον αδερφό στο τάβλι.

2. Να ξαναγράψεις τις προτάσεις στον παρατατικό.

α) Η μητέρα κεντά το μαντίλι.

…………………………………………………………………………………………

β) Ρουφώ το γάλα με το καλαμάκι.

…………………………………………………………………………………………

γ) Βουτάς στη θάλασσα χωρίς μάσκα;

…………………………………………………………………………………………
 
2. Να ξαναγράψεις τις προτάσεις στον παρατατικό.



α) Η μητέρα κεντά το μαντίλι.

………………………………………………………………………………………………………

β) Ρουφώ το γάλα με το καλαμάκι.

………………………………………………………………………………………………………

β) Βουτάς στη θάλασσα χωρίς μάσκα;
………………………………………………………………………………………………………

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου