Για μαθητές



Συμβουλές ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου προς Μαθητές

Αγαπητοί μαθητές:

• Μη δίνετε ποτέ προσωπικά σας στοιχεία και μην αποκαλύπτετε λεπτομέρειες της προσωπικής σας ζωής σε άλλους χρήστες του Διαδικτύου.
• Μη γνωστοποιείτε μέσω του Διαδικτύου τα στοιχεία επικοινωνίας σας σε αγνώστους.
• Μην αποκαλύπτετε τους κωδικούς πρόσβασης (password) που χρησιμοποιείτε.
• Μην επιχειρείτε συναλλαγές μέσω του Διαδικτύου για την αγορά προϊόντων και μη δίνετε στοιχεία που αφορούν πιστωτικές κάρτες.
• Κατά την επίσκεψή σας στους διάφορους δικτυακούς τόπους μη συμπληρώνετε φόρμες με τα παραπάνω στοιχεία, όταν σας ζητούνται.
• Τα άτομα που γνωρίζετε στο Διαδίκτυο δεν είναι πάντοτε αυτά που ισχυρίζονται ότι είναι. Μπορεί να λένε ψέματα για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη σας.
• Μη δίνετε πληροφορίες που αφορούν τους φίλους σας, την οικογένειά σας ή το σχολείο σας σε άτομα που γνωρίζετε στο Διαδίκτυο.
• Μη συναντάτε μόνοι σας άτομα που γνωρίσατε από το Διαδίκτυο. Η συνάντηση πρέπει να πραγματοποιείται οπωσδήποτε σε δημόσιο χώρο και οι γονείς σας να είναι παρόντες.
• Να συζητάτε με τους δασκάλους σας, τους γονείς σας και με πρόσωπα που εμπιστεύεστε για τις δραστηριότητες σας στο Διαδίκτυο, ιδιαίτερα αν αντιμετωπίσετε οτιδήποτε περίεργο ή ασυνήθιστο.
• Να είστε επιφυλακτικοί ως προς την αποδοχή όσων διαβάζετε στο Διαδίκτυο ή αυτών που σας λένε οι άλλοι χρήστες του.
• Μη στέλνετε υλικό από το δικό σας υπολογιστή (φωτογραφίες, μουσική).
• Να έχετε πάντα υπόψη σας ότι τα προϊόντα της πνευματικής δημιουργίας (Μουσική, Λογοτεχνία, Κινηματογράφος, Video κλπ) προστατεύονται από τους νόμους και η διανομή τους μέσω του Διαδικτύου είναι παράνομη πράξη.
• Το ίδιο παράνομη πράξη θεωρείται και η διακίνηση προγραμμάτων υπολογιστών (Software) εκτός και αν ανήκουν στην κατηγορία του Ελεύθερου Λογισμικού (Open source software). Σε κάθε περίπτωση διαβάστε ή συμβουλευτείτε τους μεγαλύτερους όσον αφορά τους όρους χρήσης και τη δυνατότητα ελεύθερης διακίνησής του.
• Μη χρησιμοποιείτε άκριτα οποιοδήποτε πρόγραμμα βρίσκεται στο Διαδίκτυο. Δεν είναι όλα τα προγράμματα ασφαλή ακόμα και αν εμφανίζονται ως παιχνίδια. Ίσως περιέχουν προγράμματα Δούρειους Ίππους και ιούς που μπορεί να βλάψουν τον υπολογιστή σας.
• Μην ανοίγετε e-mail από άγνωστους αποστολείς με περίεργα θέματα (subject) ή χωρίς θέμα. Είναι πολύ πιθανό να περιέχουν ιούς.
• Προσοχή στα επισυναπτόμενα αρχεία. Πολλά απ’ αυτά είναι ιοί ή Δούρειοι Ίπποι και μπορούν να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα στον υπολογιστή σας.

Σύντομη (σχετικά) αναφορά για τους ιούς κα

Αν είστε ανήλικοι και θέλετε οπωσδήποτε να γνωρίσετε από κοντά κάποιον διαδικτυακό φίλο, κανονίστε μια συνάντηση μόνο σε δημόσιο χώρο και με τη συνοδεία των γονιών σας ή κάποιου ενήλικου της απόλυτης εμπιστοσύνης της οικογένειάς σας.

  • Όταν μιλάμε με κάποιον στο Διαδίκτυο δεν είμαστε σίγουροι αν λέει αλήθεια.
  • Γι’ αυτό δεν δίνουμε ποτέ τη διεύθυνση και το τηλέφωνό μας, ούτε το όνοµα του σχολείου ή τη φωτογραφία μας.
  • Εάν συναντήσουμε κάτι πραγματικά άσχημο στο Διαδίκτυο ή κάποιος χρήστης μας ενοχλήσει, ενημερώνουμε τους γονείς μας.
  • Προσέχουμε τους ιούς. Κρύβονται σε Ε-mail, αρχεία που βρίσκουμε στο Διαδίκτυο, ακόμη και σε Cd!
  • Δεν είναι σωστό να στέλνουμε τον αριθμό της πιστωτικής κάρτας του μπαμπά ή της μαμάς ή τον αριθμό του τραπεζικού λογαριασμού της οικογένειας.
  • Δεν πρέπει να λέμε τον κωδικό πρόσβασης του λογαριασμού που έχουμε στο Διαδίκτυο, ούτε τους κωδικούς του E-mail μας (διότι θα μπορούσε να προσφασιστεί ότι είναι εμείς ή να διαβάσει τα ηλεκτρονικά μας μηνύματα).
  • Προσέχουμε πολύ τα δώρα που θέλει κάποιος να μας κάνει στο Διαδίκτυο, μπορεί να είναι κάποιο κόλπο.
  • Πρέπει οπωσδήποτε να αποφεύγουμε τους κόμβους που είναι «Άνω των 18 ετών». Οι προειδοποιήσεις υπάρχουν για να μας προστατέψουν. Οι κόμβοι για τους ενήλικους μπορεί ορισμένες φορές να μας κοστίσουν πολύ ακριβά, γιατί κρύβουν ιούς.
  • Δεν κάνουμε κλικ σε συνδέσμους του Διαδικτύου που υπάρχουν σε ηλεκτρονικά μηνύματα και δεν ανοίγουμε αρχεία συνημμένα σε ηλεκτρονικά μηνύματα που προέρχονται από άτομα που δεν γνωρίζουμε και εμπιστευόμαστε.
  • Το ίδιο ισχύει και για το κατέβασμα αρχείων από κόμβους του Διαδικτύου. Είναι πολύ πιθανόν να μεταδοθεί ιός στον υπολογιστή μας.

Πάντως, καλό θα είναι να ελέγχουμε όλα τα αρχεία και μηνύματα που λαμβάνουμε για ιούς, ακόμα και αν προέρχονται από γνωστούς μας, με τα ειδικά προγράμματα προστασίας που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο.

Σχετικές διευθύνσεις που θα μπορούσες (και πρέπει) να επισκεφτείς:



ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 


Της Χαράς Καραμήτσου (από το Πρώτο Θέμα)


Είναι σημαντικό οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά  τους να προσαρμοστούν όχι μόνο στο διάστημα που προηγείται της έναρξης της σχολικής χρονιάς, αλλά και τις πρώτες δυο τρεις βδομάδες.


Οι καλοκαιρινές διακοπές τελείωσαν και σιγά-σιγά παιδιά και γονείς προετοιμάζονται για το κου­δούνι της νέας σχολικής χρονιάς. Όπως είναι αναμενόμενο, τα παιδιά κυρίως δεν μπορούν να συνηθίσουν εύκολα στην αλλαγή, να προσαρμοστούν δηλαδή, από τον ανέμελο ρυθμό του καλοκαιριού στη σταθερή και αυστηρή ρουτίνα που απαιτείται στο σχολείο. Γι' αυτό είναι σημαντικό οι γονείς να τα βοηθήσουν να προσαρμοστούν όχι μόνο στο διάστημα που προηγείται της έναρξης της σχολικής χρονιάς αλλά και τις πρώτες δύο-τρεις εβδομάδες.
Αρχικά, είναι καθοριστικής σημασίας για τα παιδιά να έχουν μια ρουτίνα και κάποιους κανόνες που θα ακολουθούν. Φυσι­κά, είναι καθήκον των γονιών να μεριμνήσουν για την τοποθέ­τηση και την απαρέγκλιτη τήρηση των ορίων και των κανόνων που θα κατευθύνουν και θα προσανατολίζουν τα παιδιά.
Αναμφισβήτητα, το πρώτο μέλημα είναι η ρύθμιση της ώρας του ύπνου. Μην ξεχνάτε ότι τα παιδιά χρειάζονται τουλάχιστον 8 ώρες ύπνου την ημέρα ή ακόμα και 9 ή 10 ώρες καθώς ο ύπνος βοηθά όχι μόνο στη σωματική ανάπτυξη, αλλά και στη πνευ­ματική συγκέντρωση, η οποία είναι τόσο απαραίτητη στο σχολείο αλλά και στις  εξωσχολικές δραστηριότητες.
Κανόνες στον ύπνο
Οι γονείς πρέπει να αποφασίσουν την ώρα του ύπνου ανάλο­γα με αυτήν που θα πρέπει να ξυπνήσουν τα παιδιά και τη διάρκεια που χρειάζονται σύμφωνα με την ηλικία τους.
Όταν φτάσει η ώρα του ύπνου τα φώτα σβήνουν και τα παιδιά πάνε στο κρεβάτι. Η τήρηση του συγκεκριμένου κανό­να είναι ιδιαίτερης σημασίας (και είναι αυτός που αγαπούν λιγότερο τα παιδιά). Τουλάχιστον μία ώρα πριν από τον χρόνο
που το παιδί θα πάει στο κρεβάτι πρέπει να διακόπτονται τα παιχνίδια με βίντεο, η παρακολούθηση εκπομπών στην τηλε­όραση και άλλες παρόμοιες δραστηριότητες που του δημι­ουργούν εγρήγορση.
Αντίστοιχα, αν παίζουν έξω παιχνίδια ή αθλούνται, πρέπει να επιστρέφουν στο σπίτι νωρίτερα απ' ό,τι στη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών για να προσαρμοστούν στο χειμερι­νό πρόγραμμα και στις σχολικές απαιτήσει. Αυτό τους επι­τρέπει να ηρεμούν, να χαλαρώνουν και να έχουν καλύτερο ύπνο.
Ένα ζεστό μπάνιο λίγο πριν πέσουν στο κρεβάτι βοηθά στη χαλάρωση και συντελεί σε έναν απρόσκοπτο ύπνο. Επίσης, σε ό,τι αφορά το βραδινό του γεύμα, το παιδί μπορεί να φάει κάτι ελαφρύ, όπως π.χ. λίγα μπισκότα, ή να πιει γάλα με μέλι που θα το βοηθήσει να αποκοιμηθεί, παίρνοντας την ένταση των δραστηριοτήτων της ημέρα$.
Οι γονείς καλό θα ήταν να παροτρύνουν το παιδί να ξεκινήσει να διαβάζει ένα βιβλίο προτού πέσει να κοιμηθεί έτσι ώστε να συνδέσει τη μάθηση με μια ευχάριστη ρουτίνα που θα το βοηθήσει και στο σχολείο.
Αντίστοιχα, στα μικρότερα παιδιά οι γονείς μπορούν -και συνιστάται- να διαβάζουν κάτι προτού κοιμηθούν.
Σε ό,τι αφορά διατροφικές συνήθειες όπως τα αναψυκτικά, οι σοκολάτες και άλλα τρόφιμα ή ροφήματα που περιέχουν καφεΐνη, είναι λογικό ότι πρέπει να αποφεύγονται. Και μάλιστα όχι μόνο πριν από τον ύπνο, αλλά γενικότερα στο πλαίσιο μιας υγιεινής διατροφής. Την καφεΐνη, κυρίως, η οποία προκαλεί στα παιδιά -και συχνά και στους ενήλικες- αϋπνία και διαταραχές του ύπνου.
Σε ό,τι αφορά τώρα το Ζήτημα της επικοινωνίας παιδιών -γονέων (καταλυτικής σημασίας θέμα για να μπορέσουν να τεθούν σε εφαρμογή οι κανόνες που προαναφέραμε), αυτή χτίζεται από πολύ νωρίς -αρχής γενομένης από τους γονείς, οι οποίοι θα πρέπει να ακούνε τα παιδιά τους προσεκτικά- ενώ η επίδειξη ενδιαφέροντος για εξωσχολικές δραστηριόιητες μπορεί να θεμελιώσει ακόμα περισσότερο τις μεταξύ τους σχέσεις - θυμηθείτε ότι τα παιδιά είναι μιμητικά όντα και πολύ συχνά παίρνουν παράδειγμα από τους γονείς τους.
Ήρεμη συζήτηση
Έτσι, λοιπόν. αν οι γονείς αντιδράσουν με θυμό απέναντι σε ένα πρόβλημα, το ίδιο θα κάνουν και τα παιδιά. Η έκφραση των συναισθημάτων μέσα από την ήρεμη συζήτηση διατηρεί τόσο τους γονείς όσο και τα παιδιά ήρεμους για την επίλυση του οποιουδήποτε προβλήματος μέσα στη σχολική χρονιά.
Άλλα ζητήματα που πρέπει να τεθούν ανοιχτά και να γίνουν αντικείμενο ειλικρινούς συζήτησης από νωρίς για τα μεγαλύ­τερα παιδιά είναι οι κανόνες χρήσης; του οδικού δικτύου, το κάπνισμα, το αλκοόλ, το σεξ και τα ΜΜΕ. Η κατάλληλη και έγκαιρη πληροφόρηση γι' αυτά τα θέματα δεν θα βρει το παι­δί σας προ εκπλήξεων όταν τα ακούσει στο σχολείο και αυτό γιατί τις περισσότερες φορές μεταφέρονται μεταξύ των παιδιών με επικίνδυνη διαστρέβλωση και τρομερά λάθη-
Τέλος. δείξτε στο παιδί σας ότι το αγαπάτε. Με τη συμπερι­φορά σας  διαβεβαιώστε το ότι είναι ασφαλές και ότι θα έχει πάντα τη στήριξή σας  και την αγάπη σας. Επίσης, μην ξεχνάτε να τονίζετε συχνά τα ιδιαίτερο χαρίσματα του και να το επιβρα­βεύετε. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση για ένα παιδί να γνωρίζει ότι  είναι αποδεχτό και στα εύκολο αλλά και στα δύ­σκολα της  ζωής του. Καλή σχολική χρονιά.
 

 


Τα φρούτα του καλοκαιριού

Η φύση μας φέρνει το καλοκαίρι πολύ αγαπημένα φρούτα, με γεύσεις που μας ξετρελαίνουν και κυρίως μας δροσίζουν τις ζεστές ημέρες, προσφέροντάς μας ταυτόχρονα πλούσια θρεπτικά συστατικά. Δεν είναι τυχαίο ότι τα φρούτα του καλοκαιριού περιέχουν πολύ νερό, αρκετή ζάχαρη για ενέργεια, φυτικές ίνες και φυσικά πλήθος βιταμινών! Η μητέρα φύση ξέρει ότι χρειαζόμαστε το καλοκαίρι άφθονο νερό για να ξεδιψάσουμε και γρήγορη ενέργεια, χωρίς να επιβαρύνουμε πολύ το πεπτικό μας σύστημα.

Ας δούμε, όμως αναλυτικά τα αγαπημένα καλοκαιρινά φρούτα:

Καρπούζι
Το καρπούζι αποτελείται από νερό σε ποσοστό 92% περίπου! Ανά 100 γρ. περιέχει 30 θερμίδες και 6,2 γρ. σάκχαρα. Η σύστασή του αυτή το κάνει ιδανικό για να σας ξεδιψάσει, να σας ενυδατώσει και να σας προσφέρει άμεση ενέργεια τις ζεστές καλοκαιρινές ημέρες! Περιέχει επίσης βιταμίνη C και αρκετές άλλες βιταμίνες, όπως το αντιοξειδωτικό λυκοπένιο, κάλιο και αμινοξέα.
Το καρπούζι θα το βρείτε στον πάγκο του μανάβη από τον Ιούνιο μέχρι και το Σεπτέμβριο.

Πεπόνι
Το πεπόνι παρόλο που περιέχει νερό σε ποσοστό 90%, είναι αρκετά χορταστικό φρούτο. Ανά 100 γρ. περιέχει 34 θερμίδες και περίπου 8 γρ. σάκχαρα. Περιέχει σημαντικές ποσότητες βιταμίνης C, A και καλίου και β-καροτένιο.
Η εποχή τους είναι τους  μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.

Ροδάκινα
Ανά 100 γρ. περιέχει 39 θερμίδες, περίπου 10 γρ. υδατάνθρακες, 1,5 γρ. φυτικών ινών και 8 γρ. σάκχαρα. Περιέχει βιταμίνες, όπως Α,C, K, μέταλλα και αμινοξέα. Η σαρκώδης ψίχα και η ιδιαίτερη γεύση τους τα κάνει ιδιαίτερα δημοφιλή το καλοκαίρι.
Θα τα βρείτε από τον Ιούνιο μέχρι και τον Αύγουστο σε διάφορες ποικιλίες.

Βερίκοκα
Τα βερίκοκα είναι τα μικρά πορτοκαλί φρούτα που περιμένουμε για να εμπλουτίσουμε τα σνακ μας τον Ιούνιο και τον Ιούλιο. Ανά 100 γρ. περιέχουν 48 θερμίδες, 11 γρ. υδατάνθρακες, 1,4 γρ. πρωτεΐνες, 2 γρ. φυτικές ίνες και 9 γρ. σάκχαρα. Περιέχουν σημαντικές ποσότητες β-καροτενίου και μικρές ποσότητες ασβεστίου, μαγνησίου, φωσφόρου και βιταμίνης C.
Μπορείτε να τα βρείτε Ιούνιο και Ιούλιο, αλλά είναι δημοφιλή και ως αποξηραμένα.

Κεράσια
Από το Μάιο μέχρι και τον Ιούλιο, τα κεράσια ανήκουν στα πιο αγαπημένα φρούτα του καλοκαιριού! Με τις υπέροχες εγχώριες ποικιλίες, μπορείτε να τα καταναλώσετε για να δροσιστείτε, αλλά και για να έχετε μια καλή πηγή  βιταμίνης C, βιταμίνης Α μετάλλων και φυτικών ινών.

Φράουλες
Τον Μάιο και Ιούνιο κάνουν την εμφάνισή τους οι φράουλες, που τις λατρεύουν τα παιδιά, αλλά και οι μεγάλοι! Εκτός από την κατανάλωση του καρπού, τις χρησιμοποιούμε και σε πολλά γλυκίσματα, όπως γρανίτες, μους, μαρμελάδες και γλυκά κουταλιού. Περιέχουν φυτικές ίνες, βιταμίνη Α και C, καθώς και αρκετά μέταλλα, όπως κάλιο, νάτριο, φώσφορο κ.α. Προσφέρουν ανά 100 γρ. ενέργεια ίση με 70 θερμίδες και 17 γρ. υδατάνθρακες.

Σύκα
Τα σύκα μπορούμε να τα απολαύσουμε τον Αύγουστο και να χαρούμε τη γλυκιά τους γεύση. Πράγματι, ανά 100 γρ. περιέχουν 16 γρ. σάκχαρα, αλλά επίσης αρκετά μέταλλα και  βιταμίνες, όπως βιταμίνη Κ, β-καροτένιο κ.α. Είναι επίσης δημοφιλή και ως αποξηραμένα.

Γεμίστε τα πιάτα σας και τα ταπεράκια στην παραλία με τα δροσιστικά καλοκαιρινά φρούτα, συνδυάστε τα μεταξύ τους όπως σας αρέσει και θα έχετε δροσιά και ενυδάτωση ταυτόχρονα με όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε εσείς και τα παιδιά τις ζεστές ημέρες του καλοκαιριού!

Πηγή θρεπτικών στοιχείων: USDA National Nutrient Database

 mamakid.gr

Προστατέψτε τα παιδιά από τα τσιμπήματα εντόμων

Το καλοκαίρι είναι μια περίοδος που οι πληθυσμοί εντόμων, όπως κουνούπια, σφήκες ή μέλισσες πολλαπλασιάζεται και επίσης είμαστε όλοι πιο εκτεθειμένοι φορώντας λιγότερα ρούχα. Πώς μπορείτε να προστατέψετε τα παιδιά σας από τα ενοχλητικά τσιμπήματα εντόμων;

Κουνούπια
Μια μικρή ταλαιπωρία, κυρίως τις καλοκαιρινές νύχτες, είναι τα κουνούπια. Τα μικροσκοπικά έντομα προτιμούν ορισμένους ανθρώπους περισσότερο από κάποιους άλλους! Το δάγκωμά τους έχει ως αποτέλεσμα ένα μικρό εξάνθημα και φαγούρα, αλλά μπορεί να μεταφέρουν μολύνσεις και ιούς.

Πρόληψη
  • Όσο είναι δυνατόν αποφεύγετε να ανάβετε τα φώτα το βράδι με ανοιχτά παράθυρα.
  • Μην αφήνετε νερό σε λεκάνες, φουσκωτές πισίνες, δοχεία, δεξαμενές ή δοχεία νερού για τα ζώα, καθώς το στάσιμο νερό συγκεντρώνει τα κουνούπια.
  • Χρησιμοποιήστε στις πόρτες σίτες και στην κούνια του μωρού κουνουπιέρα.
  • Χρησιμοποιείτε απωθητικά κατάλληλα για την ηλικία των παιδιών. Θα βρείτε κρέμες ή σπρέι κατάλληλα για μικρά παιδιά. Απλώστε σε όλα τα ακάλυπτα σημεία του σώματος, και στο λαιμό. Επίσης, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ταμπλέτες, πάντα με ανοιχτά παράθυρα. Υπάρχουν, επίσης, ειδικά «τσιρότα» που μπορούν να κολληθούν κοντά στο μωρό (π.χ. στην κούνια ή τα ρούχα του), αλλά προσοχή να μην τα φτάνει. Διαβάζετε πάντοτε προσεκτικά τις οδηγίες.
Προσέξτε επειδή συνήθως τα μικρά παιδιά ξύνουν πολύ το εξάνθημα του τσιμπήματος. Φροντίστε να μη μολυνθεί το σημείο και διατηρήστε το καθαρό.

Μέλισσες και σφήκες
Το τσίμπημα της σφήκας ή της μέλισσας προκαλεί ενόχληση, πρήξιμο και κοκκίνισμα που υποχωρεί σε λίγες ημέρες. Πολύ σπάνια, κάποιοι άνθρωποι εμφανίζουν αλλεργικές αντιδράσεις στο δηλητήριο του εντόμου.
Οι μέλισσες και οι σφήκες δεν δρουν επιθετικά, αν δεν νιώσουν απειλή. Εάν σας πλησιάσει τέτοιο έντομο, καλύτερα να μείνετε ακίνητοι μέχρι να απομακρυνθεί. Εάν βρίσκεστε στο αυτοκίνητο, ανοίξτε τα παράθυρα και περιμένετε με ψυχραιμία να βγει έξω. Ποτέ μην κάνετε απότομες κινήσεις.

Πρόληψη
  • Οι μέλισσες και οι σφήκες έλκονται από τις έντονες μυρωδιές, γι’ αυτό αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε εσείς και τα παιδιά  αρωματικά σαπούνια, αρώματα και σπρέι μαλλιών.
  • Αποφεύγετε τα ρούχα με έντονα χρώματα και σχέδια με λουλούδια.
  • Μέλισσες και σφήκες μπορεί να βρίσκονται κοντά σε στάσιμα νερά, σκουπίδια, εκτεθειμένα φαγητά και σε κήπους με άνθη ή στο γκαζόν.
Σε περίπτωση τσιμπήματος, αφαιρέστε προσεκτικά το κεντρί. Χρησιμοποιήστε κρέμα για τσιμπήματα ή παγοκύστη για τον πόνο. Σε περίπτωση αλλεργικής αντίδρασης καλέστε άμεσα ιατρική βοήθεια.
 mamakid.gr

 

6 ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΝΑ ΦΑΕΙ ΛΑΧΑΝΙΚΑ


Πώς μπορείτε να κάνετε το παιδί σας να αγαπήσει τα λαχανικά; Ακολουθώντας τις παρακάτω απλές συμβουλές: 
  1. Ξεκινήστε το γεύμα με σαλάτα. Προσπαθήστε να την κάνετε όσο πιο ευπαρουσίαστη και ευφάνταστη μπορείτε.
  2. Σερβίρετε σε μικρό μπολάκι τα αγαπημένα του λαχανικά και σταδιακά αυξάνετε την ποσότητα και την ποικιλία των λαχανικών, ανακατεύοντας εκείνα που προτιμά με άλλα που αποφεύγει.
  3. Εμπλουτίστε τα μαγειρευτά φαγητά με έξτρα λαχανικά. Για παράδειγμα, μαγειρέψτε κρέας ή κοτόπουλο με κολοκυθάκια, φασολάκια, μελιτζάνες ή προσθέστε στο λεμονάτο καρότα, μανιτάρια και πιπεριές.
  4. Μην επιμένετε να φάει το παιδί σας τα λαχανικά του με το ζόρι. Αντί για αυτό, ανακατέψτε τα με άλλα λαχανικά ή τρόφιμα που του αρέσουν. Αν και πάλι τα αφήσει, μην το σχολιάσετε, αλλά επαναλάβετε σε επόμενο γεύμα. Πολλές φορές, το παιδί χρειάζεται να εκτεθεί πάνω από 20 φορές σε ένα τρόφιμο, προκειμένου να το δοκιμάσει.
  5. Είναι χρήσιμο με κάθε ευκαιρία να εμπλέκετε το παιδί σας στη διαδικασία προετοιμασίας του γεύματος, ειδικά για πιάτα όπως η σαλάτα. Αφήστε το να πειραματιστεί υπό την εποπτεία σας, με σχέδια κοπής και συνδυασμούς χρωμάτων και δοκιμάστε από κοινού το αποτέλεσμα.
  6. Εφαρμόστε το "κάνε ό,τι κάνω" και όχι το "κάνε ό,τι λέω". Οι γονείς αποτελούν καθοριστικό πρότυπο για το παιδί, οπότε οι συμπεριφορές σας θα το βοηθήσουν να κάνει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο ζωής του. Και μην ξεχνάτε πως οι πράξεις είναι ισχυρότερες και πιο αποτελεσματικές από τις λεκτικές νουθεσίες, οι οποίες μάλλον αυξάνουν τις αντιστάσεις, παρά βοηθούν.
                                                                                                                Καλή επιτυχία!

ΠΗΓΗ: IATRONET.GR

 

 

Πρέπει τα παιδιά να τρώνε σοκολατένια πασχαλινά αυγά;

 Δεν είναι μόνο η χαρά που κάνουν τα παιδάκια όταν οι γονείς ή οι νονοί τους φέρνουν τα πασχαλινά αυγά. Είναι και οι εκπλήξεις που εκείνα κρύβουν στο εσωτερικό τους. Αλλά πάνω από όλα είναι η απίστευτη πασχαλινή λιχουδιά που χαρίζει στιγμές σοκολατένιας απόλαυσης. Και μπορεί λοιπόν να πρόκειται για μια τροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και θερμίδες, αλλά η σοκολάτα έχει και σημαντικά οφέλη για την υγεία μας.
Πριν αναφερθούμε στα οφέλη της σοκολάτας, σας προτείνουμε να διαβάσετε έναν χρήσιμο οδηγό για να επιλέξετε το καλύτερο Πασχαλινό αυγό. Όπως τονίζει και ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων: “Για την αγορά σοκολατένιων αυγών, που προσφέρονται κυρίως σε παιδιά, ισχύουν οι γενικοί κανόνες υγιεινής κατά τη συντήρηση, την έκθεση και τη διάθεση από σταθερά και επώνυμα σημεία πώλησης τροφίμων. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται από τους γονείς στο περιεχόμενο των σοκολατένιων αυγών. Αν αυτά περιέχουν παιχνίδια μικρών διαστάσεων μπορεί να προκληθεί πνιγμός ή τραυματισμός σε παιδιά μικρής ηλικίας.” Ο ΕΦΕΤ τονίζει επίσης ότι επάνω στη συσκευασία του κάθε αυγού θα πρέπει να αναγράφεται η σύνθεση του (πχ σοκολάτα γάλακτος) και η ημερομηνία ανάλωσης.
chocolate-eggΈνα μέσο σοκολατένιο πασχαλινό αυγό, έχει περίπου 500 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια, έχει 55γρ. υδατάνθρακες, 6 γρ. πρωτεΐνες, 30γρ. λίπος και 1/2 γρ. φυτικές ίνες. Το πρόβλημα είναι βέβαια, ότι τα περισσότερα σοκολατένια αυγά ζυγίζουν πολύ περισσότερο από 100γρ. και ότι αν φάτε ένα σοκολατένιο αυγό 100 γρ. σε μία ημέρα, θα έχετε ήδη προσλάβει περίπου το 1/4 τέταρτο των συνιστώμενων ημερήσιων θερμίδων, το 1/6 της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης υδατανθράκων και το μισό της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης λιπαρών, χωρίς να έχετε προσλάβει σημαντική ποσότητα πρωτεϊνών και φυτικών ινών.
Η σοκολάτα όμως, εκτός από τα διάφορα “ενοχικά συμπλέγματα” που μας δημιουργεί η κατανάλωση της, έχει πολλά οφέλη για τον οργανισμό μας. Έρευνες έχουν αποδείξει ότι εκτός των άλλων περιέχει φλαβονοειδή, αντιοξειδωτικές ουσίες που είναι ιδιαίτερα ωφέλιμες για το καρδιαγγειακό σύστημα. Πρόκειται για αντιοξειδωτικές ουσίες όμοιες με εκείνες του πράσινου τσαγιού. Οι ουσίες αυτές προστατεύουν την καρδιά και τις αρτηρίες από τη φθορά και μπορεί επίσης να προστατεύουν το DNA από βλάβες που οδηγούν σε καρκίνο.
biggest-milk-chocolate-easter-egg-hotel-chocolatΌσοι τρώνε σοκολάτα ή κακάο, για ένα χρονικό διάστημα εβδομάδων ή μηνών, εμφανίζουν μείωση στην αρτηριακή τους πίεση, αλλά και βελτιωμένη κυκλοφορία του αίματος μέσω των αιμοφόρων αγγείων. Όσο πιο υψηλή η περιεκτικότητα κακάου στη σοκολάτα, τόσο περισσότερα τα αντιοξειδωτικά που περιέχει. Η μαύρη σοκολάτα έχει το περισσότερο κακάο, η γάλακτος το λιγότερο και η λευκή σοκολάτα δεν έχει καθόλου κακάο. Επιλέξτε λοιπόν σοκολάτα για το βαφτιστήρι, ή το παιδί σας όσο το δυνατόν πιο σκούρα.
Όμως τα οφέλη της σοκολάτας δεν σταματούν εδώ. Όσοι τρώνε σοκολάτα (με μέτρο) εμφανίζουν μικρή πτώση στο πεδίο της ινσουλίνης, της ορμόνης δηλαδή που ρυθμίζει το σάκχαρο στο αίμα, και που όταν αυξάνεται, μεγαλώνει και ο κίνδυνος για εμφάνιση διαβήτη τύπου 2.
Η «καφετιά θεά» όμως έχει και άλλα σημαντικά οφέλη που προκύπτουν από τις βιταμίνες και τα ανόργανα άλατα που περιέχει, (όπως ο σίδηρος, το κάλιο και το μαγνήσιο και οι βιταμίνες Α, Β1, C, D και Ε). Η μαύρη σοκολάτα πιστεύεται ότι βοηθά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και επίσης κάποιες μελέτες έχουν αποδείξει ότι μπορεί να έχει αποτρεπτικό αποτέλεσμα για φλεβική θρόμβωση. Η σοκολάτα περιέχει επίσης τη χημική ουσία φαινυλαιθυλαμίνη, η οποία ανεβάζει τη διάθεση και διεγείρει τον οργανισμό να εκκρίνει σεροτονίνη και οι ενδορφίνες που βοηθούν στην καλή ψυχολογία. Απολαύστε λοιπόν δίχως ενοχές μαζί με το παιδί σας το πασχαλινό αυγό. Εξάλλου Πάσχα είναι μια φορά το χρόνο…

Πηγή: iatronet.gr

6 Μαρτίου: Παγκόσμια ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισμού

Picture


Δεν πρόκειται για μια απλή διαφωνία μεταξύ δύο μαθητών . . . Δεν πρόκειται για ένα αθώο πείραγμα ή αστείο . . .

Ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια επαναλαμβανόμενη, δυσάρεστη πράξη προς εκείνα τα παιδιά που για κάποιο λόγο θεωρούνται "ευάλωτα".

Μορφές: ξυλοδαρμός, εκβιασμός, απειλή, κοροϊδία, κλοπή, παρενόχληση κ.α.

Θύτες: Τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια εμπλέκονται στη διαδικασία της θυματοποίησης. Τα κορίτσια χρησιμοποιούν λεκτικούς τρόπους εκφοβισμού (π.χ. διάδοση ψευδούς φήμης) ενώ τα αγόρια χρησιμοποιούν τη βία και το ξύλο. Και οι δύο περιπτώσεις οδηγούν τα θύματα στην περιθωριοποίηση και στην συναισθηματική ανασφάλεια.

Τα θύματα είναι συνήθως αδύναμα και ανίσχυρα και αποτελούν τον εύκολο στόχο για να μπορέσουν οι θύτες να αναδείξουν τη δύναμη τους. Κίνητρο των εκφοβιστών είναι η πρόκληση σωματικού ή ψυχικού πόνου.  

Οι παρατηρητές (συμμαθητές) φέρουν μερίδιο ευθύνης για τον σχολικό εκφοβισμό. Πρώτον, σιωπούν και δεν αναφέρουν το γεγονός στην δασκάλα - καθηγήτρια. Δευτερευόντως, με τη στάση τους (π.χ. γελώντας) επιβραβεύουν τον θύτη και την πράξη του.

Σιωπή: χαρακτηριστικό των παιδιών που έχουν βιώσει τον σχολικό εκφοβισμό είναι η σιωπή. Διστάζουν  να εκφράσουν το συμβάν τόσο εντός της σχολικής κοινότητας όσο και στην οικογένεια τους. Αιτία αυτής της στάσης, είναι ο φόβος, η ενοχή και η αυτό-ενοχοποίηση.

Αλλαγή συμπεριφοράς: Το παιδί που έχει πέσει θύμα εκφοβισμού, παρουσιάζει απότομη αλλαγή στην συμπεριφορά του. Για παράδειγμα, δεν θέλει να πάει σχολείο και παράλληλα η επίδοση του παρουσιάζει καθοδική πορεία. Ακόμα, εκφράζει συμπτώματα έντονης εσωστρέφειας και αρνητικής διάθεσης.

Οι διδάσκοντες δεν πρέπει να ζητάνε από το παιδί θύμα να εξηγήσει τι έγινε ενώπιον της τάξης. Αυτό πρέπει να γίνεται σε κατ' ιδίαν συνάντηση. Ακόμα, η πρακτική του "συμβιβασμού" (να δώσουν τα χέρια) ανάμεσα στον θύτη και το θύμα δεν έχει αποτέλεσμα, καθώς από τη μία εδραιώνονται η υπεροχή του εκφοβιστή και από την άλλη αναβιώνεται η δυσάρεστη πράξη από το θύμα.

Τηλεφωνική Γραμμή SOS

1056


Ένας στους έξι γονείς αναλαμβάνει εξ’ ολοκλήρου τις εργασίες του σχολείου Εκτύπωση άρθρου

10tips_homeworkΟι περισσότεροι ενήλικες απέφευγαν το διάβασμα όταν βρίσκονταν στη σχολική ηλικία. Από τη στιγμή, όμως, που γίνονται γονείς λαχταρούν να διαβάσουν παρέα με το παιδί τους.
Σχεδόν τα 2/3 των γονέων δήλωσαν ότι βοηθούν τα παιδιά τους με τις εργασίες του σχολείου, με τον έναν στους έξι να παραδέχεται ότι είναι εκείνος που κάνει όλη τη δουλειά, όπως αποκάλυψε νέα μελέτη.
Επιπλέον, ένας στους δέκα ανέφεραν ότι η συμβολή τους αυτή απέτρεψε τις πιθανές εντάσεις και την κακή ατμόσφαιρα μέσα στο σπίτι κατά τη διάρκεια του διαβάσματος, στα πλαίσια ψηφοφορίας που διεξήχθη μεταξύ 2.000 γονέων με παιδιά ηλικίας 5-15 ετών.
Περίπου το 18% των ερωτηθέντων φοβάται ότι οι εκπαιδευτικοί θα τους κρίνουν αρνητικά για τη μέθοδο που ακολουθούν όσον αφορά τη μόρφωση των παιδιών τους, ενώ το 42% ομολογεί ότι ενθουσιάζεται όταν τα παιδιά τους λαμβάνουν υψηλή βαθμολογία για μια εργασία στην εκπόνηση της οποίας έχουν βοηθήσει οι ίδιοι.
120963048_homework_379357cΗ έρευνα έδειξε επίσης ότι ένα στα 20 ζευγάρια διαφωνούν συχνά σχετικά με το ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος επίλυσης μιας άσκησης, ποιος από τους δύο γονείς πρέπει να βοηθήσει το παιδί, ποιος δεν ασχολείται καθόλου ή παρεμβαίνει σε υπερβολικά μεγάλο βαθμό.
“Οι περισσότεροι γονείς χρειάζεται να βοηθήσουν μέχρι ένα σημείο τα παιδιά τους με το διάβασμα κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους. Τα αποτελέσματα της έρευνας, ωστόσο, δείχνουν ότι υπάρχει μια λεπτή διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην απλή βοήθεια και την πλήρη ανάληψη των εργασιών για λογαριασμό των παιδιών. Είναι προτιμότερο να είστε δίπλα στα παιδιά σας σε περίπτωση που χρειαστούν οποιαδήποτε επισήμανση, παρά να κάνετε όλη τη δουλειά για εκείνα”, υποστηρίζει ένας από τους εκπροσώπους της δημοσκόπησης.
Τέλος, τα 3/4 των γονέων δήλωσαν ότι εξακολουθούν να έχουν καλές επιδόσεις στα μαθήματα που αγαπούσαν όταν ήταν ακόμα μαθητές, ενώ οι μισοί από αυτούς ανέφεραν ότι η προσοχή των παιδιών τους συχνά αποσπάται από την τηλεόραση την ώρα που υποτίθεται ότι πρέπει να διαβάσουν.
 infokids

Πώς μπορώ να αντιληφθώ ότι το παιδί μου έχει δυσλεξία; Εκτύπωση άρθρου

Homework-CaddyΗ δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία, η οποία καθυστερεί ή εμποδίζει την εκμάθηση γραφής και ανάγνωσης σε παιδιά που έχουν όλες τις ικανότητες και δυνατότητες για τις εργασίες αυτές. Είναι λοιπόν ιδιαίτερα σημαντικό για τους γονείς να γνωρίζουν τα πρώτα σημάδια της μαθησιακής δυσκολίας ώστε να ζητήσουν την απαιτούμενη βοήθεια το συντομότερο δυνατόν. Η Μαρία Βερβέρη, Ψυχολόγος- Παιδοψυχολόγος, μας παρουσιάζει ποιες ενδείξεις στο παιδί υποδηλώνουν την εμφάνιση δυσλεξίας κατά την προσχολική και την πρώτη σχολική ηλικία :
Καθυστέρηση στην ομιλία. Τα παιδιά που πιθανόν να εκδηλώσουν δυσλεξία πιθανόν δεν θα αναπτύξουν λόγο ακόμα και με τη μορφή απλών λέξεων πριν από την ηλικία των 15 μηνών, και συνεπώς δεν θα μπορούν να μιλήσουν με φράσεις ακόμα και μετά τα δεύτερα γενέθλια τους. Συνήθως, όμως αυτή η καθυστέρηση είναι μέτριας μορφής και γι’ αυτό οι γονείς τείνουν να την παραβλέπουν και να την αποδίδουν σε κληρονομικότητα. (π.χ.«Και εγώ άργησα να μιλήσω αλλά δεν παρουσίασα δυσκολίες»). Ωστόσο μια φαινομενικά αθώα καθυστέρηση στην ομιλία, μπορεί να αποτελέσει το πρώτο σημάδι για μελλοντικές δυσκολίες.
Παρουσιάζει «μη ευαισθησία στην ομοιοκαταληξία» (insensitivity to rhyme). Συνήθως τα παιδιά προσχολικής ηλικίας διασκεδάζουν με παιδικά ποιηματάκια και είναι επίσης ικανά να επαναλάβουν αυτό που ακούνε. Ωστόσο, τα δυσλεκτικά παιδιά δυσκολεύονται να κατανοήσουν τους ήχους των λέξεων, συνεπώς είναι λιγότερο ευαίσθητα στην ομοιοκαταληξία. Η οικειότητα του παιδιού με τα παιδικά ποιηματάκια τείνει να γίνει μία από τις σημαντικότερες πρώτες ενδείξεις της μελλοντικής ή μη επιτυχίας του παιδιού στην ανάγνωση.
Δυσκολίες στην γραφή. To παιδί δυσκολεύεται να μάθει να κρατά σωστά το μολύβι, να μάθει να γράφει το όνομα του, να προσανατολιστεί στο χαρτί, δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να αντιγράψει σχήματα, κάνει φωνολογικά λάθη κατά την γραφή (δηλαδή αντιστρέφει, αντικαθιστά, παραλείπει, προσθέτει, αντιμεταθέτει γραφήματα, συλλαβές ή και ολόκληρες λέξεις) και επίσης δυσκολεύεται να μάθει τους τόνους και τα σημεία στίξης.
mom-son-homeworkΔυσκολεύεται με τις προ-μαθηματικές έννοιες π.χ. μεγάλο – μικρό, πολλά-λίγα, μέσα-έξω, και αργότερα δυσκολεύεται να μάθει τους αριθμούς και να αντιστοιχεί τις ποσοτικές έννοιες με το αριθμητικό τους σύμβολο.
Παρουσιάζει δυσκολίες στον προσανατολισμό στον χώρο π.χ. μπερδεύει τις έννοιες πάνω-κάτω, μπροστά-πίσω, αριστερά-δεξιά, και στον χρόνο μπερδεύει τις έννοιες πριν-μετά, χθες-αύριο.
Παρουσιάζει δυσκολίες σε δραστηριότητες που απαιτούν λεπτή κινητικότητα. Δηλαδή δυσκολεύεται να μάθει να κόβει με το ψαλίδι, να ντύνεται σωστά μόνο του, να κουμπώνει τα κουμπιά του, να δένει τα κορδόνια του.
Εμφανίζει αδεξιότητα σε δραστηριότητες που απαιτούν συντονισμό κινήσεων π.χ. Στο πιάσιμο και στο πέταγμα της μπάλας, στο παιχνίδι με το σχοινάκι, στο κουτσό κ.
Εμφανίζει δυσκολίες στην συγκέντρωση όταν για παράδειγμα ακούει μία ιστορία.
Ωστόσο, θα πρέπει να τονίσουμε ότι η ένδειξη για δυσλεξία υπάρχει μόνο, όταν το παιδί εμφανίζει πολλές από τις παραπάνω δυσκολίες μαζί ή όταν εμφανίζει μερικές οι οποίες όμως είναι σοβαρές και επιμένουν.
Τέλος, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή αυτού του κειμένου είναι σημαντικό να ζητηθεί η απαιτούμενη βοήθεια όσο το δυνατόν συντομότερα τονίζει κατηγορηματικά η κ. Βερβέρη. Γιατί όσο νωρίτερα ανιχνεύεται μια μαθησιακή δυσκολία τόσο περισσότερες είναι οι πιθανότητες μελλοντικής επιτυχίας του παιδιού στο σχολείο και στη ζωή. Οι γονείς ενθαρρύνονται να μπορούν να αναγνωρίσουν τις προειδοποιητικές ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών ακόμα και στην προσχολική ηλικία. Τα πρώτα χρόνια στο σχολείο είναι εξαιρετικά σημαντικά για ένα μικρό παιδί. Υπάρχει η ανάγκη λοιπόν, της έγκαιρης διάγνωσης.
infokids

 

 Τα tablets ανασταλτικός παράγοντας μάθησης για τα παιδιά 

Kids-Reading-a-TabletΠόσο ασφαλή είναι τα tablets για τα παιδιά; Μπορεί ο χειρισμός τους να γίνεται εύκολα από τα παιδιά κάθε ηλικίας, όμως αρκετοί παιδίατροι εκφράζουν ανησυχίες για το αν και κατά πόσο οι συσκευές αυτές επιτρέπουν στα παιδιά να αναπτύξουν τις μαθησιακές τους ικανότητες.
Σύμφωνα με νέα μελέτη, το γεγονός ότι η χρήση των tablets δεν απαιτεί την ικανότητα ανάγνωσης ή πληκτρολόγησης, επιτρέπει στα παιδιά να μάθουν γρήγορα να τα χειρίζονται για να βλέπουν ταινίες, φωτογραφίες και να παίζουν παιχνίδια. Ωστόσο, αυτό ακριβώς το γεγονός δεν ενισχύει την ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών, ενώ καμία μελέτη μέχρι στιγμής δεν έχει αποδείξει ότι ο χρόνος που περνούν τα παιδιά μπροστά από την οθόνη κάποιας συσκευής (κινητού, tablet, τηλεόρασης) είναι ωφέλιμος σε ό,τι αφορά την εκπαίδευσή τους.
Αντίθετα, οι επιστήμονες πιστεύουν ότι ο χρόνος αυτός στερεί από τα παιδιά τη δυνατότητα να ασχοληθούν με δραστηριότητες που ενισχύουν τις μαθησιακές τους ικανότητες, όπως η ενασχόληση με παιχνίδια που δεν είναι ηλεκτρονικά, οι χειροτεχνίες, οι κατασκευές, η ζωγραφική, το διάβασμα, ακόμη και ο ύπνος.
Σύμφωνα με τον παιδίατρο δρ Dimitri Christakis από το Νοσοκομείο Παίδων του Σιάτλ, τα tablets αποτελούν σχετικά καινούργιο προϊόν, γι’ αυτό και οι μελέτες που έχουν γίνει για τη χρήση τους και την επίδρασή τους δεν είναι απολύτως ρεαλιστικές. Ωστόσο, τόνισε παράλληλα ότι έχουν εκπαιδευτικό νόημα μόνο όταν η χρήση τους απαιτεί και τη συμμετοχή των παιδιών και πως ακόμη και αν οι συσκευές αυτές αποδειχθούν «αθώες», δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται από τα παιδιά για μεγάλα χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Ο δρ Christakis επισημαίνει ότι τα παιδιά ηλικίας δύο ετών και άνω δεν πρέπει να χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές συσκευές για διάστημα μεγαλύτερο της μίας ώρας τη μέρα.
infokids 

 

 10 φράσεις που πρέπει να λέτε στο παιδί σας!10 φράσεις που πρέπει να λέτε στο παιδί σας!


Είναι μια σχέση μοναδική. Γι’ αυτό και τα όσα μοιραζόμαστε με το παιδί μας δύσκολα τα εκστομίζουμε σε άλλους.


Ωστόσο υπάρχουν δέκα φράσεςι που πρέπει να λέτε καθημερινα στα παιδιά  φράσεις οι οποίες  σύμφωνα με τους ειδικούς, κάνουν τη σχέση μαζί τους, ακόμη πιο ξεχωριστή και βοηθούν το παιδί  να μεγαλώσει σωστά και να γίνει ένας ολοκληρωμένος ενήλικας.
Διαβάστε στο επιστημονικό άρθρο που ακολουθεί τις φράσεις που θα επιβάλλεται να λέτε συχνά στα παιδιά.
Των:
Σωκράτη Καραμπατέα Συμβουλευτικού Ψυχολόγου και Μιχάλη Σκευοφύλακα Εκπαιδευτικού

1. «Ήσουν πάντα ένα συν στη ζωή μου»

Εξηγήστε στο παιδί σας πόσο σημαντική είναι η παρουσία του για σας καθημερινά.

Είναι ό,τι πιο υπέροχο μπορεί ν’ ακούσει. Το να ξέρει ένα παιδί πως είναι ό,τι καλύτερο συνέβη στη ζωή σας, βάζει τα θεμέλια για να μεγαλώσει με όμορφα συναισθήματα για τον εαυτό του.

2. «Είναι καλό να μιλάς»

Όταν ένα παιδί παραπονιέται για κάτι, συνήθως δεν λέει… παραμύθια, αλλά ζητά να μάθει με ποιον τρόπο να χειριστεί μια δυσάρεστη κατάσταση. Αντί, λοιπόν, να του πείτε «σταμάτα να λες παραμύθια», δοκιμάστε το: «έλα να δούμε μαζί τι θα κάνουμε»! Αυτό θα δείξει στο παιδί τις στρατηγικές με τις οποίες θα μπορεί στο μέλλον να αντιμετωπίσει αντίστοιχα προβλήματα, αλλά και θα του δώσει να καταλάβει ότι ενδιαφέρεστε για το τι του συμβαίνει.

3. «Είμαι πολύ περήφανος/η για εσένα. Τα κατάφερες πολύ καλά»

Το να γνωρίζει ένα παιδί πόσο υπερήφανοι είναι οι γονείς του για κάτι που έκανε - απλό ή περισσότερο σύνθετο - του δίνει κίνητρα για να δοκιμάσει περισσότερο τις δυνάμεις του. Έτσι, δεν χρειάζεται να διστάζετε να επαινείτε συχνά το παιδί σας, ακόμη και για τις πιο μικρές κατακτήσεις του.

4. «Είπα όχι»!

Τα παιδιά έχουν ανάγκη τα όρια και την καθοδήγηση. Είναι σημαντικό να συμπεριφέρεστε με σεβασμό στα παιδιά, όμως χρειάζονται και την ωριμότητά σας για να γνωρίσουν τα μονοπάτια της υπεύθυνης συμπεριφοράς. Τα παιδιά που δεν γνωρίζουν περιορισμούς, αισθάνονται ανασφαλή.

5. «Δεν πειράζει να κλαις ή να νιώθεις στενοχωρημένος»

Η πιο κοινή απάντηση σ’ ένα παιδί που κλαίει, είναι: «Έλα, έλα τώρα, μην κλαις». Αυτό όμως περνά στο παιδί το μήνυμα πως είναι αδυναμία το να κλαίει κανείς και πως είναι καλύτερο να κλειδώσει μέσα του τα συναισθήματά του. Αν το παιδί πονάει ή είναι στενοχωρημένο, δοκιμάστε να του πείτε εγκάρδια: «Αν σε πονάει, κλάψε μέχρι να σου περάσει»... Δίνοντάς του την άδεια να κλάψει, του δίνετε τη δυνατότητα να αναμετρηθεί το ίδιο με τα συναισθήματά του και όχι με το πώς νομίζετε εσείς πως θα πρέπει να νιώθει.

6. «Δεν είσαι υποχρεωμένος να κάνεις οτιδήποτε»
Τα παιδιά σήμερα έχουν πολύ φορτωμένο πρόγραμμα. Όλο και με κάτι ασχολούνται: μπαλέτο, μαθήματα μουσικής, ξένες γλώσσες, αθλητισμό. Αρκεί να το πουν οι γονείς και τα παιδιά είναι έτοιμα να κάνουν τα πάντα. Ξεχνάμε, όμως, πως ακριβώς όπως και οι μεγάλοι, έτσι και τα παιδιά έχουν ανάγκη από χρόνο χωρίς να κάνουν τίποτε, να ξεκουραστούν και να ονειροπολήσουν. Ο υπερβολικός προγραμματισμός καταστρέφει τη δημιουργικότητα του παιδιού, αλλά και το παιχνίδι που χρειάζεται.

7. «Δεν πειράζει να κάνεις λάθη»

Ίσως είναι πάνω από τις δυνάμεις σας το να μείνετε ήρεμοι, όταν το παιδί σας αδειάσει τις κόκκινες νερομπογιές του πάνω στο αγαπημένο σας λευκό τραπεζομάντιλο. Δεν είναι, όμως τόσο δύσκολο το να το βοηθήσετε να μάθει πως όλοι κάνουν λάθη! Όλα τα παιδιά έχουν ατυχήματα, καθώς μεγαλώνουν. Το να τα κρατάτε σε απόσταση ή το να φοβούνται μήπως κάνουν κάτι λάθος, σε καμιά περίπτωση δεν τα βοηθά να νιώσουν αυτοπεποίθηση, να μεγαλώσουν νιώθοντας ικανά να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους.

8. «Είσαι πολύ έξυπνος που τα κατάφερες»

Δίνοντας στο παιδί την ευκαιρία να φτιάχνει μόνο του κάτι ή να λύνει δύσκολα παιχνίδια, το κάνει να νιώθει αυτοπεποίθηση. Αν πάλι αποτύχει, μπορείτε να του πείτε: «Μπράβο σου, που προσπάθησες»! Αν πάλι το κάνει με επιτυχία, έχετε μια πολύ καλή ευκαιρία να το επαινέσετε.

9. «Μου αρέσεις, γιατί είσαι εσύ»…

Την άνευ όρων αγάπη την έχουμε ανάγκη όλοι. Ένα παιδί χρειάζεται πολύ περισσότερο να ξέρει και να αισθάνεται πως είναι πολύ καλά όπως είναι εκείνη τη στιγμή. Λέγοντάς του κάτι τέτοιο, του λέτε ταυτόχρονα πως δεν χρειάζεται να σας αποδείξει τίποτα: αρκεί που βρίσκεται εκεί για σας.

10. «Σ’ αγαπώ»!

Είναι οι πιο όμορφες λέξεις που θα μπορούσε ν’ ακούσει ένα παιδί. Ως γονείς, οφείλουμε να τις χρησιμοποιούμε τουλάχιστον μία φορά την ημέρα.

Κοντολογίς είναι ανάγκη να έρθουμε ξανά σε συνειδητή επαφή με το ΕΙΝΑΙ. Το δικό μας και των παιδιών μας.
Να θυμάστε ότι τον άνθρωπο τον κάνουν ευτυχισμένο και ισορροπημένο πολύ απλά πράγματα.
Η αποδοχή, μια καλή κουβέντα, μια εγκάρδια αγκαλιά, μια ματιά γεμάτη αγάπη και παραδοχή, ένα χαμόγελο ειλικρινές, ένα αυθεντικό χτύπημα στην πλάτη, ένα πηγαίο, δυνατό φιλι, ένα σ' αγαπώ.

 Σωκράτης Καραμπατέας
Συμβουλευτικός Ψυχολόγος και Μιχάλης Σκευοφύλακας

 iatropedia.gr


Πώς θα βοηθήσω το παιδί να λύσει τα προβλήματα των μαθηματικών;

abacus-maths_2244772b
Πολλά παιδιά δυσκολεύονται αρκετά, όχι μόνο στο να φτάσουν στην τελική λύση ενός προβλήματος, αλλά και να αρχίσουν τη διαδικασία της επίλυσης. Ας δούμε βήμα – βήμα μερικές συμβουλές που θα βοηθήσουν τα παιδιά σε αυτή τη δυσκολία τους:
1. Διαβάζω το πρόβλημα όσες φορές χρειαστεί, ώστε να το κατανοήσω πλήρως.

2. Υπογραμμίζω τις σημαντικές πληροφορίες, τα δεδομένα και την ερώτηση και τα καταγράφω σε ένα χαρτί.
3. Φτιάχνω την εικόνα του προβλήματος στο μυαλό μου και το λέω με δικά μου λόγια.
Various
4. Βρίσκω τις πράξεις που θα χρησιμοποιήσω.
Αν έχουμε όμοια πράγματα και μας ζητάνε να βρούμε το σύνολο, τότε κάνω πρόσθεση.
Αν έχουμε όμοια πράγματα και μας ζητάνε να βρούμε τη διαφορά του μεγαλύτερου από το μικρότερο ή αν μας ζητάνε πόσο ακόμη θέλουμε για να φτάσουμε από το ένα στο άλλο, τότε κάνω αφαίρεση.
Αν ξέρουμε το ένα ή τα λίγα και μας ζητάνε να βρούμε τα πολλά, τότε κάνω πολλαπλασιασμό.
Αν ξέρουμε τα πολλά και μας ζητάνε να βρούμε το ένα ή τα λίγα ή αν μας ζητάνε να μοιράσουμε όμοια πράγματα, τότε κάνω διαίρεση.
5. Κάνω τις πράξεις.
6. Ελέγχω αν έκανα σωστά τις πράξεις.
7. Γράφω την απάντηση.

Ζυμβραγάκης Αποστόλης
Πτυχιούχος Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας Αθηνών

 

“Επιχείρηση” διάβασμα στο σπίτι: Ερωτήσεις και απαντήσεις για αποτελεσματικό διάβασμα 

Kids-homework


Είναι αρκετοί οι γονείς που ταυτίζουν την ώρα για διάβασμα με αφιέρωση πολλών ωρών καθημερινά, με στιγμές έντασης, θυμού, κούρασης και εξάντλησης της υπομονής. Όταν μάλιστα υπάρχει η πίεση του χρόνου στο συνήθως ούτως ή άλλως φορτωμένο πρόγραμμα παιδιού και γονέα και η κούραση

λόγω των απαιτήσεων της καθημερινότητας, τότε το διάβασμα φαντάζει ακόμα πιο δύσκολη υπόθεση. Ποιες όμως είναι οι πιο συχνές ερωτήσεις που προβληματίζουν τους γονείς όταν έρχεται η ώρα του διαβάσματος στο σπίτι;
«Πότε πρέπει να ξεκινάμε το διάβασμα και με ποια μαθήματα;»
Είναι σκόπιμο τα μαθήματα για την επόμενη μέρα να ξεκινούν μετά από κάποιο διάστημα ξεκούρασης του παιδιού από το σχολικό πρόγραμμα. Συνήθως, μία με δύο ώρες από την ώρα επιστροφής απ’ το σχολείο είναι ικανός χρόνος χαλάρωσης και «ανεφοδιασμού» των μαθητών. Χρειάζεται ωστόσο ισορροπία στους χρόνους έναρξης ώστε να μην ξεκινά αργά μες στην ημέρα οπότε και έχει επέλθει κούραση και οι παραγωγικές ώρες κατά το διάβασμα έχουν περάσει. Σε κάθε περίπτωση πάντως, είναι πολύ αποτελεσματικό να υπάρχει μια σταθερή ώρα έναρξης του διαβάσματος, γεγονός που βοηθάει στην οργάνωση του μαθητή και συνεπώς στην αποτελεσματικότερη μελέτη.
Σχετικά με τη σειρά των μαθημάτων, κάποιες φορές οι γονείς ξεκινούν μαζί με το παιδί με τα μαθήματα που το δυσκολεύουν περισσότερο για να καταλήξουν στα πιο εύκολα, ή το αντίστροφο. Ωστόσο, είναι θετικό να ενθαρρύνεται ο μαθητής να επιλέξει ο ίδιος το μάθημα με το οποίο προτιμά να ξεκινήσει. Μ’ αυτόν τον τρόπο γίνεται μια θετική έναρξη και ο μαθητής αισθάνεται αυτοπεποίθηση και ικανοποίηση αφού επιλέγει το μάθημα στο οποίο τα καταφέρνει καλύτερα.
say-goodbye-to-manic-mornings-05-full 
«Είναι καλό να κάθομαι συνεχώς δίπλα του όταν διαβάζει;»
Πολλές φορές οι γονείς βρίσκονται αντιμέτωποι με το παραπάνω ερώτημα. Όταν μάλιστα το παιδί ζητά επίμονα την παρουσία τους κατά το διάβασμα ή δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί μόνο του, τότε καταφεύγουν στη λύση του να κάθονται μαζί του καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής μελέτης. Παρ’ όλ’ αυτά, η διακριτική και επικουρική παρουσία του γονέα είναι αυτή που θα βοηθήσει τελικά τον μαθητή να είναι υπεύθυνος για τις σχολικές του υποχρεώσεις και ν’ αυτονομηθεί σταδιακά. Φυσικά ο βαθμός της παρουσίας και συμμετοχής του γονιού ποικίλει και μπορεί να μην είναι πάντα σταθερός τόσο σε ποιότητα όσο και ποσότητα. Εξαρτάται, μεταξύ άλλων, από την ηλικία του παιδιού, το γνωστικό του επίπεδο, τις τυχόν μαθησιακές του δυσκολίες και τη σχέση μεταξύ γονέα – παιδιού.
«Διαβάζουμε καθημερινά πολλές ώρες, είναι σωστό;»
Πολύς χρόνος διαβάσματος δεν σημαίνει απαραίτητα μεγάλη αποτελεσματικότητα και καλή απόδοση. Μάλιστα, από ένα σημείο και μετά, η φυσική και πνευματική κούραση, ίσως ο εκνευρισμός κι η απογοήτευση, εφόσον δεν έχει ολοκληρωθεί το διάβασμα, φέρνουν ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα. Ένα καθημερινό πρόγραμμα μαθημάτων με την αντίστοιχη επιθυμητή ώρα διαβάσματος κατά προσέγγιση, μια λίστα των ασκήσεων της ημέρας στην οποία ο μαθητής μπορεί να τσεκάρει όταν τελειώνει την κάθε άσκηση και συχνά αλλά σύντομα διαλείμματα καθ’ όλη τη διάρκεια του διαβάσματος, μπορούν να συνεισφέρουν σε ένα αποδοτικό και σωστό διάβασμα.
Σε κάθε περίπτωση, επικοινωνώντας με τον δάσκαλο μπορείτε να μάθετε τον ιδανικό χρόνο διαβάσματος που αντιστοιχεί στην τάξη του παιδιού σας. Εφόσον υπάρχει μεγάλη απόκλιση μεταξύ επιθυμητού και πραγματικού χρόνου, είναι καλό να αναζητήσετε περαιτέρω συμβουλές και καθοδήγηση.
10tips_homework 

«Τι να κάνω όταν αρνείται να διαβάσει;»
Όταν έρχεται η ώρα του διαβάσματος, η αντίδραση, η δυσαρέσκεια και η άρνηση είναι συμπεριφορές του παιδιού με τις οποίες ο γονιός μπορεί να έρθει αντιμέτωπος συχνά, ή λιγότερο συχνά. Εάν ο μαθητής δυσκολεύεται να αποδώσει σε ορισμένα μαθήματα ή να συγκεντρωθεί, τότε οι παραπάνω συμπεριφορές πολύ πιθανόν να εμφανίζονται συχνά. Και εδώ η επικοινωνία με τον δάσκαλο προκειμένου να γνωρίζει ο γονιός τη μαθησιακή εικόνα του παιδιού στο σχολείο και η περαιτέρω έγκυρη πληροφόρηση και γνώση σχετικά με τον αποτελεσματικό τρόπο διαβάσματος στο σπίτι ή τις τυχόν μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού κρίνονται ιδιαίτερα χρήσιμες και βοηθητικές.
Τις περισσότερες φορές όταν ο μαθητής αρνείται να διαβάσει είναι είτε λόγω κάποιων μαθησιακών δυσκολιών που αντιμετωπίζει, είτε λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος και κινήτρου. Συνεπώς, οι γονείς είναι σκόπιμο και ωφέλιμο να διατηρούν ανοιχτό το κανάλι επικοινωνίας με το παιδί τους και να είναι πρόθυμοι να ακούσουν ό,τι το απασχολεί και το προβληματίζει με υπομονή και κατανόηση. Επίσης, σημαντικό είναι να δίνουν οι γονείς με κάθε ευκαιρία στο παιδί να καταλάβει πόσο και πώς ωφελείται το ίδιο μέσα από την κάθε μαθησιακή διαδικασία.
Τελικά, είναι μέγιστης σημασίας να αισθανθεί το παιδί σας πως βρίσκεστε δίπλα του για να το βοηθήσετε, να το στηρίξετε και να το ενθαρρύνετε να προχωρήσει στη σχολική του σταδιοδρομία εκφράζοντας όλο του το γνωστικό δυναμικό.

ikid |
Κέντρα Ειδικής Αγωγής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου