Σύνθετες λέξεις με το δι(σ)- και το δυσ-
Δεν πρέπει να μπερδεύουμε τις λέξεις που είναι σύνθετες με το δι(σ)- και το δυσ- .Με δι(σ)- γράφονται τα σύνθετα του δύο.
π.χ. δισύλλαβη λέξη ( είναι οι λέξη με δύο συλλαβές)
δίκλινο δωμάτιο (είναι το δωμάτιο με δύο κλίνες = κρεβάτια)
Το δυσ-, ως πρώτο συνθετικό σε μια σύνθετη λέξη, δηλώνει κάποια δυσκολία ή το κακό αποτέλεσμα.
π.χ. δυσκίνητος (αυτός που κινείται δύσκολα)
δύσμοιρος ( έχει κακή μοίρα)
Εργασίες
1. Στις παρακάτω
προτάσεις συμπλήρωσε το κενό με τη λέξη που ταιριάζει.
● Ο κυρ Νίκος έγινε ……………………………………..,
επειδή κέρδισε το τζόκερ.
α. δισεκατομμυριούχος β. δυσεκατομμυριούχος
● Η κυρία
Σοφία απέκτησε το πρώτο της …………………………….., όταν ήταν 60 ετών.
α. δισέγγονο β.
δυσέγγονο
● Η λέξη
«κοντά» είναι …………………………………… .
α. δισύλλαβη β.
δυσύλλαβη
● Η αίθουσά
μας έχει μερικές φορές μια ……………………………….. μυρωδιά.
α. δισάρεστη β.
δυσάρεστη
● Αχ,
……………………………….. μου! Τι θα κάνω τώρα;
α. διστυχία β.
δυστυχία
2. Βάλε ι ή υ
στις παρακάτω λέξεις.(Βάλε τόνο όπου χρειάζεται)
● δ….σεύρετος ●δ….ώροφο ● δ….κοπο
● δ….δυμος ●
δ….κλινο ●
δ….σνόητος
● δ….στιχο ●
δ….κυκλο ● δ….σλεξία\
● δ….σέλιδος ●
δ….μετρος ● δ….στύχημα
3. Σχημάτισε σύνθετες
λέξεις γράφοντας πώς λέγεται:
† αυτός που έχει δύο πρόσωπα " διπρόσωπος
† αυτός που δεν κινείται εύκολα " ………………………………………………
† το παιδί που μιλάει δύο γλώσσες " ………………………………………….
† το σπίτι που έχει δύο ορόφους " ……………………………………………..
† το παράθυρο που έχει δύο φύλλα " ………………………………………………………
† αυτός που δεν είναι ευχάριστος " …………………………………………..
† αυτός που δεν έχει τις σωστές αναλογίες " …………………………………………
† το έτος που έχει 366 ημέρες " …………………………………………………
4. Χρησιμοποίησε τις
κατάλληλες λέξεις από την παρένθεση με πρώτο συνθετικό δισ- ή δυσ- και
συμπλήρωσε τις προτάσεις.
(διώροφος,
διψήφιος, δίωρος, δίστιχο, δισέλιδος, δυσλειτουργία, δυσανάγνωστος,
δυσαρέσκεια, δύσβατος, δυσδιάκριτος, δυσεύρετος, δυσοίωνος, δυσοσμία)
·
Τα γράμματα
του γιατρού ήταν ……………………………………………….. γι’ αυτό δεν μπόρεσα να διαβάσω τις
οδηγίες.
· Οι επιβάτες εξέφρασαν τη ………………………………………………….τους
για την καθυστέρηση του λεωφορείου.
· Να διαβάσετε στο …………………………………………….. του βιβλίου
σας τα …………………………………………. που είναι υπογραμμισμένα.
· Εξαιτίας της χωματερής η ……………………………………………… στην
περιοχή ήταν μεγάλη.
· Η πινακίδα ήταν σχεδόν κατεστραμμένη, γι’ αυτό και
ο ……………………………………… αριθμός δίπλα στο όνομα της οδού ήταν …………………………………………………
· Στη μέση περίπου της διαδρομής υπάρχει ένα
…………………………………….. μονοπάτι που χρειάζεται …………………………………………. περπάτημα.
· Στο κέντρο των μεγαλουπόλεων τα ………………………………………….
κτίρια είναι …………………………………………………
· Η …………………………………………………….. των βασικών οργάνων του
ασθενούς ήταν …………………………………………………. για το μέλλον της υγείας του.
5. Συμπλήρωσε στα κενά των λέξεων
–δι(σ)– ή – δυσ–
Ø
Το ποίημα που
διαβάσαμε σήμερα ήταν ……..τιχο.
Ø
Το ελάφι,
στιςμέρες μας, είναι ……..εύρετο ζώο.
Ø
Ο λογαρισμός
του ΟΤΕ έρχεται κάθε …μηνο.
Ø
Στην τάξη μας
έχουμε ένα ….γλωσσο μαθητή. Μιλά ιταλικά
και ελληνικά.
Ø
Ο Θωμάς, ο
μαθητής του Χριστού, ήταν …..πιστος.
Ø
Ο κροκόδειλος
στη στεριά είναι ……κίνητο ζώο.
Ø
Στο δωμάτιό
μου έχω μια ….μετρη ντουλάπα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου